Mogen cilinders buiten staan?

Cilinders mogen buiten staan. Ze kunnen tegen kou en warmte. Wel moeten ze afgedekt worden om te voorkomen dat ze beschadigen en/of vies worden. De cilinders dienen te worden opgeslagen zonder gemonteerd reduceertoestel.

Hoe verander ik bij een Kröber de literinstelling?

Als u voor het apparaat staat, drukt u de rechterknop in en houdt u deze ingedrukt tot het moment dat de liters gaan knipperen. Vervolgens draait u met dezelfde knop naar de gewenste instelling. U zet de instelling vast door de knop weer in te drukken. Vervolgens ziet u dat de oude literinstelling langzaam naar de gewenste literinstelling toeloopt.

Mijn concentrator piept, wat moet ik doen?

Als uw concentrator een pieptoon geeft, kan dat verschillende oorzaken hebben. Bij een onderbroken pieptoon, is de oorzaak vaak een knik in de zuurstofslang, een verstopte neusbril of het balletje in de flowbuis dat nog op 0 staat. Hoort u een aaneengesloten pieptoon dan heeft dit te maken met een eventuele stroomstoring. Controleer ook of de stekker wel goed is aangesloten aan de achterkant van de concentrator. Plaats de stekker altijd direct in het stopcontact. Gebruik geen verlengsnoer of stekkerdoos.

Er blijft water in de slang hangen, wat moet ik doen?

Als dit voorkomt, laat dan door de servicemedewerker een wateropvanger plaatsen tussen het neusslangetje en de lange slang, mits deze nog niet aanwezig is. Als dit niet voldoende werkt, ontkoppel dan op het moment zelf de slang van de gebruiker en laat de zuurstof op 5 liter door de slang blazen. Op deze manier is het overtollige water er tijdelijk weer uit. Als dit niet geholpen heeft, raadpleeg dan de customerservice voor hulp.

Er spuit zuurstof uit het vat, wat moet ik doen?

Allereerst giet u lauw/warm water langzaam over de vulmond waarop de stroller is aangesloten. Door langzaam het water er over heen te gieten (ontdooien) zal de bevriezing die is ontstaan, stoppen. Daarna kijkt u of er nog genoeg zuurstof in het vat zit. Voor het vullen dienen de vulaansluiting op het vat en de aansluiting op de stroller, goed te worden drooggemaakt. Dit voorkomt dat het vat blijft spuiten tijdens of na het vullen.

Hoe vaak moet ik mijn neusbril vervangen?

Als u 24 uur per dag zuurstof gebruikt, dan mag u 1 keer per week de neusbril vervangen. Bij verkoudheid en dergelijke mag het natuurlijk vaker vervangen worden.

Waar moet het balletje van de flow-instelling op staan?

Het balletje stelt u in op het aantal voorgeschreven liters van de arts. Het streepje op de flowmeter plaatst u in het hart van het balletje.

Hoe krijg ik het reduceertoestel van de kleine cilinder af?

Als de kleine (2 liter) cilinder leeg is en u wilt het reduceertoestel vervangen om op een volle cilinder te draaien, draai dan de hoofdknop (geel/zwart) dicht. Vervolgens draait u het reduceertoestel op 3 tot 5 liter. Nu kan de lucht die tussen de cilinder en het reduceertoestel zit weglopen. Dit haalt de druk weg van het reduceertoestel. U kunt het reduceertoestel er nu makkelijk afdraaien. Voor het afkoppelen van het reduceertoestel mag u nooit gebruik maken van eigen gereedschap.

Waarom heb ik een grote cilinder gekregen?

De grote cilinder op het wagentje die naast de concentrator geleverd wordt, is bedoeld als noodvoorziening (backup). Als er een stroomstoring is of het apparaat geeft een storing aan, dan heeft u altijd een cilinder (backup) staan waar u een aantal uren mee vooruit kan.

Het apparaat geeft veel warmte af, kan dit kwaad?

Het klopt inderdaad dat het apparaat warmte afgeeft, plaats hem daarom ook niet achter een gordijn. Wat betreft de plaatsing adviseren wij een afstand van circa 1 meter vanaf een gordijn of muur. Zorg daarnaast altijd voor voldoende ventilatie in de ruimte.

De concentrator maakt elke keer een plof geluid, is dit normaal?

Dit geluid hoort bij het apparaat. Het apparaat trekt de zuurstof uit de omgevingslucht en filtert in het apparaat de kooldioxide en stikstof. De plof is de uitscheiding van de stikstof en kooldioxide terug de omgevingslucht in. Vervolgens gaat een hoog percentage zuurstof via het neusbrilletje naar de gebruiker.

Mag ik mijn fles neerleggen of moet ik deze rechtop houden?

De cilinder mag liggen, let echter wel op het reduceertoestel. Bij een bespaartoestel kan een liggende cilinder problemen geven. Bij een 'gewoon'/continue reduceertoestel is het geen probleem. Daarentegen mag u een stroller, als deze gevuld is met vloeibare zuurstof, niet neerleggen, deze dient u altijd rechtop te houden. Voor een stroller die leeg is, geldt dit uiteraard niet.

Kan ik nog sporten met zuurstof?

In veel gevallen is dit mogelijk. Neem contact met ons op voor advies en informatie. Wij kunnen dan bepalen wat er in uw situatie het beste bij u past. Westfalen weet hoe belangrijk sporten kan zijn en probeert al het mogelijke te doen om een voorziening te regelen waarmee u kunt (blijven) sporten.

Mag ik kaarsjes branden in dezelfde ruimte als waar ik zuurstof gebruik?

Open vuur is ten strengste verboden bij het gebruik van zuurstof. Hiervoor zijn alternatieven te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan kaarsen voorzien van batterijen.

Ik wil graag op vakantie ondanks dat ik zuurstof gebruik, wat moet ik doen?

Als u op vakantie wilt, kan dit zeker geregeld worden! Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar onze op reis met zuurstof pagina. 

Verbruikt de concentrator veel stroom?

Per concentrator verschilt het stroomverbruik. De specificaties staan op de productenpagina van onze website vermeld. De apparatuur verbruikt relatief veel stroom. Wij raden u daarom aan, mits dit mogelijk is, om het maandelijkse voorschot voor stroomkosten iets te verhogen. Hiermee minimaliseert u de kans op onaangename verrassingen.

Worden alle voorzieningen vergoed door de verzekeraar?

Er wordt door ons altijd een standaardpakket geleverd bij de eerste levering. Het is mogelijk om hier vanaf te wijken. Neem hiervoor contact op met onze customerservice. Zij vertellen u welke mogelijkheden er zijn en of uw zorgverzekeraar hiervoor een vergoeding geeft.

Moet ik de brandweer en verzekeringsmaatschappij informeren, en wat moet ik aan ze doorgeven?

Tijdens de eerste zuurstoflevering bij u thuis, vertelt onze servicemedewerker dat u de brandweer op de hoogte moet stellen van het gebruik van zuurstof in huis. Wij leveren een sticker die aangeeft dat er zuurstof in de woning aanwezig is. Voor de brandweer is het van cruciaal belang dat u de sticker plaatst op de voordeur of een andere goed zichtbare plek. Met betrekking tot uw verzekering is het van belang dat u een melding maakt dat er zuurstof is geplaatst in de thuissituatie. Dit kan van belang zijn voor uw inboedelverzekering.

Wat kan ik gebruiken tegen een droge neus?

Voor zuurstofgebruikers is er door onze apotheker een neusgel ontwikkeld. Deze gel is gegarandeerd veilig te gebruiken in combinatie met medicinale zuurstof omdat deze gel uitsluitend op waterbasis is gemaakt. Andere vormen van zalf of crème mag u absoluut niet gebruiken! U gebruikt onze neusgel op waterbasis naar behoefte, net als u de ‘gewone’ variant zou gebruiken. Mocht het gebruik van onze neusgel u niet voldoende van uw klachten afhelpen, dan kunnen wij een waterpotje aansluiten. Dit doen wij over het algemeen pas indien er langer dan 24 uur per dag vijf tot acht liter zuurstof per minuut wordt toegediend. Neemt u contact met ons op voor een advies op maat.

Het reduceertoestel lekt, wat kan ik doen?

Het reduceertoestel kan inderdaad lekken. Dit kan komen doordat het rubberen ringetje in het reduceertoestel iets gescheurd is. Probeer dit niet zelf te maken! Vanwege veiligheidsvoorschriften mogen wij deze ringetjes namelijk niet door u zelf laten vervangen. Neem contact op met onze customerservice om een afspraak te maken voor vervanging door een service medewerker. Als het goed is hebt u nog een extra reduceertoestel op uw noodcilinder, die u ook voor de kleine cilinders kunt gebruiken.

Mijn stroller zit vast op het vat, hoe krijg ik deze los?

Als de stroller vast zit op het vat nadat u deze hebt gevuld, is de kans groot dat deze vastgevroren is. Giet lauwwarm water over het vulstuk zodat dit ontdooit. Probeer daarna opnieuw de stroller van het vat te krijgen. Voorkom bevriezing door het gebied waar de stroller op het vat komt voor het vullen goed droog te maken. Haal de stroller ook tijdig van het vat.

Ik heb mijn stroller gevuld maar er komt geen zuurstof uit. Wat nu?

U heeft de stroller gevuld en het metertje geeft aan dat deze vol is, of voldoende gevuld. Komt er geen zuurstof uit dan kan het zijn dat de stroller eerst (±) een half uur moet blijven staan om druk op te bouwen. Vermoedelijk werkt de stroller dan weer. Is dit niet het geval, ‘trigger’ dan de stroller door het zuurstofbrilletje er met een ruk vanaf te trekken. Soms is dat net het zetje dat de zuurstofafgifte weer in gang zet.

Mijn vat is zojuist gevuld door de servicemedewerker, maar nu kan ik mijn stroller niet vullen. Hoe kan dat?

Na het vullen van het vat door de service medewerker, heeft het vat tijd nodig om op druk te komen. Eenmaal op druk kunt u de stroller vullen. De druk is goed als het drukmetertje op het vat op ongeveer 22 PSI staat. Wilt u niet wachten tot het vat op druk is, maar moet u wel weg, vul dan de stroller voorafgaand aan het bezoek van de service medewerker.

Is er een tas verkrijgbaar voor de cilinders?

Ja, er zijn verschillende tassen beschikbaar. Niet iedere zorgverzekeraar vergoedt deze tassen. Daarom zitten ze niet standaard bij de eerste levering. Op onze website onder ‘producten’ ziet u welke tassen er beschikbaar zijn. Voor levering neemt u contact op met de customerservice. Zij informeren u ook over de eventuele vergoeding.

Hoe weet ik wanneer mijn zuurstof wordt bezorgd?

Nadat wij de zuurstofvoorziening bij u hebben geplaatst, ontvangt u van ons een brief met praktische informatie. Hierin staat ook wat uw bezoekdag is. Dit is de vaste dag waarop wij zuurstof afleveren. Kort voor de levering herinneren wij u per e-mail aan de dag en het dagdeel (’s ochtends of ’s middags) waarop u de levering kunt verwachten. Zorgt u ervoor dat er iemand aanwezig is die de deur voor ons opendoet? Als dat echt niet lukt, stelt u ons daarvan op de hoogte? Valt de bezoekdag op een feestdag, dan bezorgen wij niet. Op de feestdagenkaart die u van ons hebt ontvangen, ziet u of uw bezoekdag op een feestdag valt. Is dat het geval, dan schuift de bezoekdag automatisch een week op.

Wat is de levertijd van webshopbestellingen?

De levertijd is afhankelijk van of het product op voorraad is. Het grootste gedeelte van ons assortiment is direct uit voorraad leverbaar. Wij doen ons best om uw bestelde producten die bij ons op voorraad liggen, binnen 2 werkdagen per post aan u te bezorgen. Het kan echter voorkomen dat de bezorging van uw product langer duurt dan 2 werkdagen. Indien u vragen heeft over de levering van uw product kunt u contact opnemen middels het contactformulier in de webshop.

Hoe kan ik een webshopbestelling retourneren?

Voor meer informatie over het retourneren van uw bestelling verwijzen wij u naar ons retourbeleid. Wanneer u inlogt in uw account en uw bestelling oproept ziet u direct een mogelijkheid om te retourneren. Het formulier kunt u online invullen en naar ons versturen. Dit formulier dient u vervolgens te printen en toe te voegen aan uw retourorder. Het formulier is voor ons noodzakelijk voor verwerking van uw retour.

Kan ik mijn bestelling op komen halen?

Nee, het is helaas niet mogelijk om uw bestelling op te komen halen. Wij verzenden de door u aangekochte producten per post, naar het door u aangegeven adres.

Ik heb een klacht over een product, waar kan ik deze indienen?

Wanneer u inlogt in uw account en uw bestelling oproept ziet u direct een mogelijkheid om een klacht in te dienen. De meeste velden zijn al voor u ingevuld. Wij vragen u alleen om een zo uitgebreid mogelijke omschrijving te geven waar de klacht over gaat.

Hoe wordt mijn bestelling verzonden?

Wij maken onderscheid tussen brievenbuspost en pakketpost. 

Pakketten worden door ons bij DHL aangeboden. U ontvangt van ons een track and trace code zodat u uw pakket kunt volgen. Wij verwijzen u graag naar de website van DHL voor meer informatie. 

Wat zijn de verzendkosten?

De verzendkosten zijn € 7,50 per pakketje. Wij verzenden enkel binnen Nederland. Is uw bestelling hoger dan € 40,- dan wordt uw bestelling gratis verzonden.

Hoe kan ik betalen?

U kunt in onze webshop betalen via iDEAL, creditcard en door middel van een overboeking.

Met welke zorgverzekeraars heeft Westfalen Medical contracten?

Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars in Nederland. 

Kan ik van mijn huidige leverancier overstappen naar Westfalen Medical?

Ja, u kunt naar ons overstappen. Neem hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 0570-858450..